De Werkkostenregeling (WKR) biedt u de mogelijkheid om uw werknemers belastingvrije vergoedingen of verstrekkingen te geven. Heeft u nog ongebruikte vrije ruimte over in 2024? Zorg dat u deze optimaal benut, want wat u niet gebruikt, kunt u niet meenemen naar volgend jaar.
Handige feiten over de WKR:
Tips:
Let op: zorg dat vergoedingen en verstrekkingen schriftelijk en vooraf zijn vastgelegd om discussies met de Belastingdienst te voorkomen.
Heeft u plannen om te investeren in uw onderneming? Door dit slim te timen, kunt u optimaal profiteren van de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).
Belangrijke aandachtspunten:
Vanaf 2025 verdwijnt de ondernemersvrijstelling voor bpm bij bestelauto’s. Dit betekent dat de bpm wordt gebaseerd op de CO₂-uitstoot, en de afschrijvingstermijn verlengt naar 25 jaar.
Tip: Wilt u nog profiteren van de huidige vrijstelling? Koop dan vóór 31 december 2024 een nieuwe bestelauto.
Wilt u investeren in duurzame oplossingen zoals een warmtepomp, zonneboiler of kleinschalige windturbine? Haal deze investeringen naar voren en profiteer van de Investeringssubsidie Duurzame Energie en Energiebesparing (ISDE).
Vanaf 2025 gaat de Belastingdienst weer handhaven op schijnzelfstandigheid, nu het handhavingsmoratorium stopt. Dit betekent dat zzp-relaties kritisch beoordeeld worden en bij twijfel naheffingen of correcties kunnen volgen.
Tip: Controleer nu al of uw zzp’ers voldoen aan de eisen van echte zelfstandigheid. Zo voorkomt u vervelende verrassingen in 2025. Lees ons eerdere nieuwsbericht hierover.
Heeft u vragen over deze tips of wilt u advies op maat? Neem contact met ons op! Samen zorgen we ervoor dat u klaar bent voor het nieuwe jaar.
Bron: RB
Werkt u als ZZP’er of huurt u ZZP’ers in? Dan is het belangrijk om dit goed te regelen. Vanaf 1 januari 2025 stopt de Belastingdienst met het zogenaamde handhavingsmoratorium. Dit betekent dat ze weer gaan controleren of ZZP’ers echt zelfstandig zijn of dat er sprake is van een loondienstverband. Als blijkt dat iemand eigenlijk werknemer is (schijnzelfstandigheid), kan de Belastingdienst dit corrigeren. Dit kan leiden tot naheffingen, verplichtingen en later zelfs boetes.
Wanneer is iemand een echte ZZP’er
Niet elke situatie is hetzelfde, maar het is belangrijk dat een ZZP’er zoveel mogelijk voldoet aan deze punten:
Wat zijn de risico’s voor opdrachtgevers?
Als de Belastingdienst oordeelt dat een ZZP’er eigenlijk werknemer is, kan dit gevolgen hebben:
Kortom, voor zowel de ZZP’er als de opdrachtgever kan schijnzelfstandigheid veel financiële gevolgen hebben.
Niet zeker of iemand ZZP’er is?
Het is niet altijd duidelijk of iemand een echte ZZP’er is of toch werknemer. Om u een idee te geven wanneer sprake is van loondienst vindt u hier enkele voorbeelden.
De ZZP'er hoeft niet aan alle eerdergenoemde punten te voldoen. Maar hoe meer punten worden nageleefd, hoe kleiner de kans dat de belastingdienst oordeelt dat er sprake is van schijnzelfstandigheid. En dat er vanaf 1 januari gecontroleerd gaat worden is aangekondigd.
Heeft u vragen hierover, of wilt u dat wij een situatie of relatie beoordelen? Neem dan gerust contact met ons op!
Wanneer er iemand in je omgeving overlijdt, moet er een hoop geregeld worden. Het is logisch dat het regelen van belastingzaken dan niet één van de eerste dingen is waaraan je denkt. Dat begrijpt de Belastingdienst goed. Om je te helpen biedt de Belastingdienst informatie op maat voor iedereen die een naaste verliest en geeft hieronder antwoord op zes veelgestelde vragen.
1. Moet ik een overlijden doorgeven aan de Belastingdienst?
Nee, de Belastingdienst wordt hier door je gemeente van op de hoogte gebracht. Een overlijden hoef je dus niet zelf door te geven.
2. Hoe geef ik een contactpersoon door aan de Belastingdienst?
Kort na het overlijden stuurt de Belastingdienst een brief naar het adres van de overledene. Daarin vraagt de Belastingdienst je om een contactpersoon door te geven. Zo kan de Belastingdienst post sturen naar de juiste persoon. Het is belangrijk om dit snel te doen. Ook als je op hetzelfde adres blijft wonen als de overledene, bijvoorbeeld omdat je samenwoonde.
3. Wat is de nabestaandenmachtiging?
Met de nabestaandenmachtiging kun je belastingzaken en toeslagen van een overledene online regelen. De machtiging is digitaal en wordt aan je DigiD gekoppeld. Je kunt een nabestaandenmachtiging aanvragen via het online formulier ‘Aanvraag nabestaandenmachtiging’.
4. De overledene kreeg ook toeslagen. Wat moet ik daarmee doen?
Wanneer alle gegevens bekend zijn, krijgen erfgenamen een definitieve berekening van de toeslagen.
Het inkomen van een achterblijvende partner verandert soms door een overlijden, bijvoorbeeld door een nabestaandenpensioen of doordat de hoogte van de AOW verandert. Check daarom zo snel mogelijk op toeslagen.nl of de gegevens van de achterblijvende partner kloppen. En had achterblijvende partner samen met de overledene nog geen toeslagen? Misschien heeft de achterblijvende partner daar nu wel recht op. Maak een proefberekening op toeslagen.nl.
5. Moet ik aangifte inkomstenbelasting doen voor de overledene?
Je krijgt automatisch bericht als je aangifte inkomstenbelasting voor de overledene moet doen. In veel gevallen doe je aangifte over het jaar van overlijden. En als dat nog niet gedaan is, moet je soms ook aangifte doen over het voorgaande jaar.
Een voorbeeld: als de overledene in februari 2023 overleed, dan doe je aangifte over het jaar 2022 én over de maanden januari tot en met februari 2023.
De uitnodiging om aangifte inkomstenbelasting te doen over het vorige jaar komt altijd in februari. De uitnodiging voor het doen van de aangifte over het jaar van overlijden komt binnen 5 maanden na het overlijden. Als je na 5 maanden niets hebt ontvangen, kun je contact opnemen met de Belastingdienst voor een aangifte.
6. Wat is het verschil tussen erfbelasting en inkomstenbelasting?
Inkomstenbelasting betaal je namens (en met het vermogen van) de overledene over het salaris, pensioen of ander inkomen en vermogen van de overledene tot het moment van overlijden. Daarnaast kan het zijn dat jezelf erfbelasting moet betalen. Bijvoorbeeld als je een geldbedrag of een waardevol kunstwerk erft. De belasting die je moet betalen hangt af van de waarde van de verkrijging (erfenis) en je relatie tot de overledene. Binnen vier maanden na overlijden stuurt de Belastingdienst een brief. In de brief staat wanneer je aangifte erfbelasting moet doen. Wij kunnen een aangifte erfbelasting voor je verzorgen.
Bron: RB
Zonnepanelen op uw bedrijfspand? Voor kleinverbruikers met een aansluiting van maximaal 3 x 80A is er dit jaar de Energie-investeringsaftrek (EIA). Wanneer u een grootverbruiker bent met een aansluiting groter dan 3 x 80A, kunt u gebruikmaken van de SDE++. Het is raadzaam om vooraf na te kijken of u aan de voorwaarden voor subsidie voldoet.
EIA
Heeft u een overeenkomst voor zonnepanelen afgesloten, dan moet u dit binnen drie maanden bij RVO.nl melden om in aanmerking te komen voor de EIA. De zonnepanelen moeten op het bedrijfspand komen te liggen, moeten minimaal 15 kWp piekvermogen hebben en u moet een kleinverbruikaansluiting hebben (maximaal 3 x 80A). Ook zogenoemde voortbrengingskosten (inzet eigen personeel, eigen materialen en werkzaamheden door derden) komen in aanmerking, maar daar geldt wel een andere aanmeldingstermijn voor.
SDE++
De SDE++ is een exploitatiesubsidie. Het vergoedt het verschil tussen de kostprijs en de opbrengst (onrendabele top) voor een periode van 12 of 15 jaar. Het piekvermogen moet minimaal 15 kWp zijn en u moet een grootverbruikaansluiting hebben (> 3 x 80A).
Bron: Tips & Advies
Veel bedrijven hebben te maken met personeelstekorten. Het vasthouden van het huidige personeel is dus van groot belang. Een kerst- of nieuwjaarsborrel kan de band met uw onderneming versterken. Wat moet u hiervan fiscaal weten?
Tot de invoering van de werkkostenregeling kon u als werkgever tot een maximum van € 454 per jaar uw werknemer laten feesten. Een dergelijke verstrekking werd dan niet als loon aangemerkt. Onder de werkkostenregeling is deze regeling echter vervallen en kan een personeelsfeest veel sneller tot belastingheffing leiden.
De kosten van een personeelsfeest zijn namelijk in beginsel belast loon. Deze heffing kan bij uw werknemer worden voorkomen door de kosten als eindheffingsbestanddeel op te nemen in de vrije ruimte. De vrije ruimte wordt berekend over uw totale loonkosten van een boekjaar. De volgende percentages gelden voor 2023 en 2024:
Loonkosten tot en met € 400.000 | Loonkosten boven de € 400.000 | |
2023 | 3,00% | 1,18% |
2024 | 1,92% | 1,18% |
Zijn uw totale loonkosten voor het huidige jaar € 150.000. Dan is de vrije ruimte dus € 4.500. Wanneer uw kosten die u als eindheffingsbestanddeel wilt laten aanmerken groter zijn dan de vrije ruimte, dan wordt u als werkgever geconfronteerd met een belastingheffing van 80% over dit meerdere.
Op de werkplek
Gelukkig is daar wel iets op te verzinnen. Allereerst leidt een personeelsfeest dat plaatsvindt op de werkplek, niet tot een forse belastingheffing. De kosten van het feest worden namelijk op nihil gewaardeerd. U mag dan een kiezen voor een bedrijfslocatie waarvoor u arbo-verantwoordelijk bent. Dit hoeft niet per se op kantoor, maar kan ook in een loods of bijgebouw plaatsvinden of in de tuin bij uw kantoor.
De fiscale nihilwaardering geldt niet voor de maaltijden en drankjes die u tijdens het feest laat serveren. Hiervoor geldt een normbedrag van € 3,35 per persoon.
Op een andere locatie
Vindt u het feestelijker om op een andere locatie bijeen te komen, dan geldt er geen nihilwaardering. Alle daadwerkelijke kosten van het feest moeten dan in de vrije ruimte worden opgenomen (als eindheffingsbestanddeel) om belastingheffing te voorkomen. Dit geldt ook voor de kosten van maaltijden en drankjes.
Als u toch buiten de werkplek een feest wilt houden, is het raadzaam om goed te kijken naar de inhoud van het feest. Wellicht vinden er ook teambuildings- of trainingsactiviteiten plaats. Deze zaken kunnen onbelast worden verstrekt. De kosten kunnen dan worden gesplitst in een feestelijk en een educatief deel.
Stel, u organiseert voor alle 15 werknemers en hun partners een kerstfeest. De maaltijden en drankjes kosten u € 500. Daarnaast komt er een lokaal bekende artiest optreden voor € 500. Als u dit feest op de werkplek organiseert, hoeft u fiscaal alleen rekening te houden met het normbedrag voor de maaltijden. In de vrije ruimte neemt u dan een bedrag op van € 3,35 x 30 = € 100,50. Wordt het feest op een andere locatie georganiseerd, dan moeten de werkelijke kosten, ad € 1.000 in de vrije ruimte worden opgenomen. Beschikt uw onderneming over onvoldoende vrije ruimte, dan bent u hierover 80% eindheffing verschuldigd.
Hoe zit het met de btw?
Let op de verrekenbaarheid van de btw bij een personeelsfeest. De btw op de kosten mag in beginsel niet verrekend worden, tenzij er aan een personeelslid op jaarbasis voor niet meer dan € 227 wordt verstrekt. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met andere verstrekkingen, zoals een kerstpakket of andere geschenken.
Neem gerust contact met ons op indien u vragen heeft betreffende bovenstaande.